*Le@rn By HeaRt *

Young is not at all .. but 2 times .. one in the world and one in the hereafter ... it was quite fun 2 be a teen .. but, my life Teenagers will stop here .. coz i need a life of "manhood" ..i need to be tough, strong, matured 2 begin my career as my quotation responsibily .. .. so, no prince anymore but a man of the masterpiece Which conquer life as 'WORSHIP' .

Sunday, July 31, 2011

Ramadan datang lagi :) niat berpuasa dan doa berbuka & Diari Ramadan Putera

1/9/2011 ~ Kehadiran bulan ramadan , bulan mulia, bulan yg penuh keberkatan.Maka, kita umat islam seluruh dunia akan memulakan ibadah puasa selama sebulan. Tiada yg terkecuali dlm melakukan ibadah ini coz "PUASA" merupakan rukun islam..So, kita kan umat islam, diwajibkan berpuasa jika tiada aral melintang..Yang lelaki of course la no problem kan..but, dun woory, agama kita kan mudah..pasti ada rukhsah dan jalan penyelesaian..Yg penting, selagi mampu, kita lakukan ibadah ini dengan penuh keikhlasan.. Tahun ini merupakan tahun ke 3 aku berpuasa sebagai bekas pelajar sekolah..huhu..banyak kenangan yg menggulit memori di saat kecil2 dulu..Emm, pada kanak2 n adik2 kecil, bolehla mencuba utk belajar berpuasa..train dari sekarang yek..dulu masa kecik2 , org tua selalu kata ; " Orang yg tak pose penuh, tak leh raya" ..huhu..releven jugak statement tu..coz kehadiran syawal kan adalah detik kemenangan kita setelah sebulan berpuasa..tp niat yg baik ialah mengikhlaskan amalan kita itu..Solat terawikh, adalalah sunat,,seelok-eloknya pergilah coz setiap malam kan ada ganjaran pahala yg berbeza2.  :) :) so, Selamat beramal..


esk bermula bgun awal pagi utk bersahur..Tahun ni kiranya aku mybe akan berpuasa sebulan di rumah..tahun lepas bulan ramadan di Akademi..mcm2 kenangan tika berpuasa disana..bermula la aktiviti sahur sehingga berbuka n solat terawikh n prep hour..dekat akademi dulu, ada prep jugak tau even bulan pose..huhu..patut la budak2 ALAM perform semua..rajin menelaah..aku jek yg malas :) :) Rendah diri pulak :) :) Kat akademi tahun lepas , sahur pukul 0430 hotel.. Aq kan still junior, so pakaian aku nk g sahur pun mcm nk g kelas tau..Still kena pakai tie order :)  haha..bngun pukul 4 , gosok gigi, pakai baju kemeja, tali leher, seluar hitam & kasut kulit hitam..Pergh..nk msuk dewan makan pun kena mcm 2..sahur lak 2..haha..kelakar je kan..tp nk buat mcm mana..peraturan akademi la..so, as a cadet, we juz follow code of conduct .. we never cheat,lie or steal..aku salute akademi aku..coz bnyk aku blaja ttg kehidupan even aku x nmpk ag masa depan aku..tp at least aku ader sikit view..hidup ini x senang n x susah..kita yg mencorakkannya..Thanks to my sponsor , American Eagle Tanker (AET), Petronas, Misc , Akademi Laut Malaysia , Senior lecturer, Lecturer, Student Affair, Nautical Studies department, RO, Warden, Cadet Captain (cc), Rank holders, and all senior dns 10 & dns 11..tq 4 everything for 1 year aku kt ALAM..:) :) actually ramai org yg contribute aku dlm hidup aku..Paling penting ibu bapa aku, coz support aku dlm hidup aku..:) tq mum n dad..Mybe aku akan berpuasa selama sebulan di rumah..Kesempatan ini aku luangkan masa utk family selain aku bersiap sedia utk praktikal nty..hope my visa complete as soon as possible..Dah la, xtau nk cte per ag..Diari ramadan aku lum start ag, coz baru nk masuk hari 1 puasa kan..haha..so, insyallah,ada masa , aku update blog usang aku ni,,(poyo je ayat) ..haha..whatever  !!! ok la,, di kesemaptan ini, Aku ingin mengucapkan "SALAM RAMADAN" kepada seluruh umat islam !!! LIVE LIFE LOVE LIFE ~ adios, assalamualikum ..Regards, Putera .. :)





NIAT BERPUASA SEBULAN :)


Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta”ala


Lafaz niat puasa (harian)


 Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala


Doa Berbuka Puasa



Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.


Doa Selepas Berbuka Puasa




Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.



P/S : I LOVE ISLAM :)

2 comments: