*Le@rn By HeaRt *

Young is not at all .. but 2 times .. one in the world and one in the hereafter ... it was quite fun 2 be a teen .. but, my life Teenagers will stop here .. coz i need a life of "manhood" ..i need to be tough, strong, matured 2 begin my career as my quotation responsibily .. .. so, no prince anymore but a man of the masterpiece Which conquer life as 'WORSHIP' .

Friday, August 5, 2011

Bila kita kadang2 dah x sabar !!

Bila kita dah x leh control diri, semua benda yg x baik leh jd..Ini namanya kurang sabar :) Kita manusia biasa kan..Mudah melakukan kesalahan..Tapi, kita ada contoh terbaik..Nabi Muhamad S.A.W. Baginda sangat la mulia..Baginda seorang yang sangat penyabar.. Aku pernah mendengar ceramah agama tetang sifat nabi yang penyabar..Ustaz itu menceritakan bahawa Nabi x pernah marah isteri..Ada saat dan ketika nabi  dan isterinya sedang makan makanan yang dimasak isterinya itu..Makanan itu sungguh masin..tp Nabi x marah langsung..Nabi hanya terus makan sahaja..Ya Allah, betapa mulia nya sikap nabi :) Then, bila isterinya makan makanan tersebut, barulah dia tahu makanan yg dimasak olehnya utk nabi berasa masin.Lantas isteri nabi terus mohon maaf pada nabi.. Nampakkan kwn2, Nabi sungguh penyabar malahan Nabi amat suka memaafi org lain.. :)

Masa aku skola rendah dulu, waktu pelajaran agama islam..aku teringat kisah nabi yang diceritakan oleh cikgu agama..Walaupun telah lama kisah ini diceritakan, aku still ingat kerana kisah itu memberikan input terbaik ttg Hati Manusia..Kisah tersebut adalah tentang hati Rasullullah S.A.W.  Kisah bermula apabila Nabi pulang ke rumah, Nabi pun berilah salam  dengan nada yang nyaring..Zaman sekarang, jika kita memberi salam, untuk lebih acknowledge mereka,kita pasti beri salam dengan nada yang kuat..Berbeza betul manusia biasa dengan Nabi..:) Nabi memberi salam dan hanya mengetuk pintu dengan menggunakan ibu jari sahaja..Setelah memberi salam, Isteri baginda masih lagi tidak membuka pintu..Nabi pun menggunakan kain serban di kepalanya, then membentangkannya ke lantai bagi menjadi alas buat baginda tidur..Ya Rabbi, betapa baiknya sikap nabi..sungguh sabar..Nabi pun tidur disitu sehingga ke pagi.. :)

Rakan2 sekalian semua, moral cerita sy hari i ini adalah tentang nilai kesabaran..Saya juga menujukan hal ini kpd diri sy..kadang2, sy menjadi x sabar, cepat marah,n apa2 sahaja yg x elok..sy ingin minta maaf terutama family sy, kwn2 n smua org if sy ada terkasar bhasa, membuat kalian kecil hati..saya mmg akui sy ada lakukan perkara tidak baik itu..Hal ini menunjukkan betapa kita ni sungguh  lalai..Saya menyeru agar sama2 kita mengikuti kehidupan nabi dlm menjalankan kehidupan seharian :)


1 comment:

  1. Rasulullah mmg contoh yg terbaik...

    org terkuat dlm dunia ni
    adalah org yg dapat
    menahan amarah dan kesabrannye...^^

    so, relaks la...
    jgn cepat2 marah... sabar...

    ReplyDelete