*Le@rn By HeaRt *

Young is not at all .. but 2 times .. one in the world and one in the hereafter ... it was quite fun 2 be a teen .. but, my life Teenagers will stop here .. coz i need a life of "manhood" ..i need to be tough, strong, matured 2 begin my career as my quotation responsibily .. .. so, no prince anymore but a man of the masterpiece Which conquer life as 'WORSHIP' .

Friday, March 8, 2013

Chicken Roaster Home Made

Assalamualikum.. Lama jugak saya tak update blog sy ni.. agak sibuk bila berada di darat ni..huhu..lamanya sy cuti kan..itulah, bila berpeluang cuti lama -lama , diharap kita hargai masa yang ada..Lupakan seketika hal pelayaran, Port/Starboard, cargo operation, Pilotage, Navigation, kapal atau apa yg sewaktu dengannya..Haha... Lupakan segalanya yang di laut..tumpukan apa yg ada di darat..Cuma, Janganlah kita sesekali melupakan Allah sesungguhnya Allah tidak pernah melupakan hambaNYA walau sedetik pun..Pesanan utk diri sy sendiri dan anda semua  YA!!

Panjangnya intro saya ni..huhuh.. yela, dah lama kan tak menulis entri.. Ok-ok ...straight to point, saya baru- baru ni ada la buat Chicken Roaster.. For 1st Time.. Idea ni datang dari kawan sy (Munir Mazlan). Dia cakap dkt sy yang dia akan keluarkan modal.. Dan tempat memasak di dapur rumah saya . Dan saya sendiri kena masak Chicken roaster tu..Saya tak pernah masak chicken roaster, tapi saya ni mmg suka memasak..haha..so, saya setuju la..Lepas magrib , Munir dan saya pergi ke Astaka utk membeli seekor ayam, dan lain2x bahan utk digunakan nanti..Jom , check it out apa resepi saya YA!!

* Bahan -bahan dan Cara penyediaan..

* Ayam - 1 ekor 
* Sos Tiram 
* limau nipis
* sos lada hitam
*Maggi Seasoning

* Ayam dibasuh bersih / dibuang organ dalaman

* Sos lada hitam dikacau bersama maggi seasoning dan sos tiram.. 

* Ayam direbuskan selama 30-45 minit..

* Sapukan/Tuang /Perap campuran sos yang telah sediakan ke atas Ayam yang sudah direbus.

* Letakkan Ayam tersebut di atas frying pan (Kuali nipis) (Pastikan kuali panas dan letakan sedikit    
   minyak)

*Saya menggunakan kuali nipis bukan Oven , so , saya perlu terbalikkan ayam agar permukaan 
  ayam dibakar rata..

*Selepas ayam dibakar atas kuali nipis, saya curahkan limau nipis ke atas permukaan ayam ..

* Saya prefer untuk rebus ayam sekali lagi agar aroma ayam tersebut lebih menarik.
  ( step ni hanya penambahan dari sy..citarasa saya..xperlu buat pun tak pe :)

* Pastikan Ayam tersebut diletakkan di dalam Aluminium paper bagi maintain kehangatan ayam tersebut.

*Ayam sedia dihidangkan dan selamat menjamu selera !!





                               * Ayam yang sudah direbus 

                Campuran sos (tiram/seasoning/black pepper)

                 * Ayam yang sudah disapu/perap dengan sos campuran..

                        * Ayam dipanggang/bakar di atas kuali nipis


* Ayam yang siap dibakar/panggang dibalut dengan aluminium paper sebelum
di rebus sekali lagi ..hehe


              * Ayam direbus sekali lagi ..heee

           * Ayam yang siap direbus , dibuka balutan aluminium paper.

 *Alhamdulilah , akhirnya siap Chicken Roaster Home Made saya!!
                                  Jemput makan YA


OK La ,, ini sahaja cerita untuk entri kali ini...
P/S : Doakan kesejahteraan / keamaan di lahad datu dan SENYUM SELALU






1 comment: